#saunaroadtrip vol 3

Helsinki: Ja niin se syyskuinen päivä lopulta koitti. Saunaroadtrip Vol3 oli alkamassa.

Neliveto JEEPpimme starttasi täyslastattuna Helsingistä kohti Balkania. Tällä kertaa yksi sauna ei riittänyt, vaan saunakärryn lisäksi saunavarustelun kruunasi minisauna auton katolla. Kahden saunan lasti herättikin huomiota jo matkan alkutaipaleesta asti.

Pärnu: Virossa pyörähdettiin moikkaamassa tuttuja ja JEEPPi sai uudet KEISUS -mainokset kylkiinsä. Nyt kelpasi jatkaa saunamatkaa mainoslogojen kanssa. Balkanin maat (Latvia, Liettua) matkasimme vauhdilla testaten JEEPin tehoja.

Ensimmäinen yö vietettiin Liettuassa huoltoaseman pihalla autossa nukkuen. Rekkojen vieressä oma JEEppimmekin tuntui melko pieneltä. Nyt auto oli testattu myös nukkumapaikkana. Saunaroadtrip ensikertalainen Sini antoi autolle pisteet 7/10p nukkumismukavuudesta. Samulin epäonneksi hänen petinsä tuntui muhkuraisemmalta.. luultavasti saunankiukaat siellä painoivat ikävästi selkää.. Täten seuraava yö päätettiin yhteistuumin nukkua mukavammin hostellissa.

Puolan ohi kiidettiin nopeasti ja toinen yö vietettiin Tsekeissä Ostravassa. Kyllä tsekkiläinen olut kelpasi illalla hostellilla n.1400 ajetun km jälkeen.

Brno: Tsekeissä suuntasimme saunakaravaanimme kohti Brnoa. Kuulimme huhua, että kyseisestä kaupungista saattaisi löytyä aiempien saunaroadtrip matkojen jäseniä.  Upean järven rannalle parkkeerasimme saunakärryn. Tämä olisi mahtava paikka ekoille löylyille. Rannalla tapasimmekin suomalaisvahvistusta. Panu ja Niko (saunaroadtrip vanhat konkarit) sekä Henri, Krista ja Saara odottelivat pyyhkeet kourassa päästäkseen kunnon löylyihin.

Brnon järven vedessä vilvottelimme ja saunakärryssä löylyttelimme, kunnes huomasimme ajan jo rientävän. Samana iltana oli vielä ehdittävä Itävallan Wieniin Tonavan äärelle saunottamaan Itävallan suomalaisia. Suomalaisvahvistus ystävämme olivat tyytyväisiä löylyihin ja toivottivat saunakaravaanille turvallista matkaa kohti Itävaltaa.

Wien: Wienin suomalaisten sauna innostus yllätti saunaroadtrip jäsenet täysin. Saunomaan kerääntyi 10 hengen porukka. Uimassa käytiin kilpaa illan pikkutunneille asti. Kärrysaunan tunnelmallinen puukiuas lämmitti saunojien kehoa ja mieltä. Saunan lauteilla jaettiin ajatuksia suomalaisuudesta, saunomisesta ja elämästä suomalaisena ulkomailla. Saunojat olivat todella tyytyväisiä kun saunakaravaani saapui myös Wieniin. Alun perin ajatuksena oli suunnata suoraan Graziin, mutta wieniläiset saivat houkuteltua meidät onneksi myös juomaan viiniä Wienissä.

Seuraavan yön vietimme jälleen JEEPissä, mutta Tonavan varrella. Aamulla saimme lenkki ja sauna seuraa Mikasta, Suomesta 7 vuotta sitten Itävaltaan muuttaneesta ex-judotähdestä. Aamusaunan lämmössä keskustelua syntyi myös auton katolle lastatusta minisaunasta. Mika ajatteli keventää autolastimme taakkaa ja osti minisaunan parvekkeelleensa.

Ja jälleen kiirettä piti. Illaksi oli sovittu jo saunahetket Grazin maisemissa. Minisauna kannettiin elementteinä 5 kerroksen parvekkeelle. Kahden voimamiehen voimin saunan kuljetus ja asennus parvekkeelle onnistui sutjakasti noin tunnissa. Minisauna oli kuin tehty Mikan parvekkeelle. Mainio yllätys vaimolle hänen palatessaan töistä, tuumasi Mika. Toivotimme uudelle saunan omistajalle hyviä saunomisia yhdessä vaimonsa kanssa ja jatkoimme kaasu pohjassa kohti Grazia.

Graz: Saavuimme Grazin leirintäalueelle illan jo hämärtyessä. Seikkailimme hetken alueella, kunnes löysimme sovitun kohtaamispaikan. Onneksi viivästymisestä huolimatta meitä oli odottamassa suuri joukko innokkaita suomalaisen saunan ystäviä. Parkkeerasimme saunakärryn aivan järven rantaan. Maisema saunasta järvelle oli hyvin seesteinen. Alueella ei näkynyt ristinsielua, vain me  ja saunojat.

Kuutamo ja tähdet valaisivat kulkuamme saunasta järveen pulikoimaan. Tunnelma oli ikimuistoinen. Jälleen kerran saunakaravaani sai kiitosta tuodessaan suomalaisen saunan tuntua myös Graziin. Porukka toivotti meidät tervetulleiksi Graziin myös takaisin tulomatkalla Suomeen. Seuraavan yö vietettiin jälleen JEEPin taakse ahtautuneina leirintäalueen järven rannalla.

Gardajärvi: Aamu varhaisella, vähäisillä unilla, jatkoimme matkaamme kohti Italian Gardajärveä. Gardajärvelle ystäväni Katja oli pyytänyt tuttaviaan saunomaan kanssamme. JEEPpimme mahtui juuri ja juuri rantapuomin alta parkkiin järven rannalle. Katjan ystävät olivat valinneet täydellisen paikan saunakärrylle. Auringonlasku ja Gardanjärven upeat maisemat olivat henkeäsalpaavia. Myös paikallisia, italialaisia uskaltautui saunakärryn löylyihin.

Saimme nauttia Katjan ja muiden italian suomalaisten vieraanvaraisuudesta ja yöpyä Katjan ja Enricon ihastuttavassa kodissa. (Seuraavana aamupäivänä, vielä ennen lähtöä Torinon suuntaan, saunakaravaani kävi konsultoimassa mahdollisen uuden asiakkaan Anitan saunahanketta.)

Cantalupa: Päivällä jatkettiin matkaa kohti Cantalupaa, 30km Torinosta sijaitsevaa kylää.  Yövyimme ystäviemme suosittelemassa B&B paikassa ”Il Nocessa” . Ystävällinen pariskunta suomalainen Mia ja italiainen Massimo omistivat tämän upean majoituksen. Se sijaitsi idyllisellä maaseudulla vuoriston ja vehreän maaston syleilyssä.

Mia kertoi olevansa varsinainen suomalaisen saunan fani ja haaveilleen jo pitkään omasta saunasta Italian kodissa. Nyt hän oli innoissaan päästessään kokeilemaan saunakärryn löylyjä yhdessä miehensä kanssa. Mia ihastui oitis puulämmitteisen saunan lempeisiin löylyihin. Tässä saunassa Massimokin viihtyi pidempään kuin normaalisti suomalaisessa saunassa. Vietettyään illan saunoen pariskunta oli niin vakuuttunut saunan löylyistä, että he halusivat saunan jäävän pihamaalleen.

Täten kaupat syntyivät ja saunaroadtripin viimeinenkin sauna löysi itselleen uuden kodin Mian ja Massimon viehättävältä pihalta.  Kärrysauna asetettiin pihan parhaalle paikalle. Nyt saunan ikkunasta avautui hienot maisemat lähivuoriston kukkuloille. Saunakaravaani vietti vielä toisenkin päivän Cantalupan kylän seuduilla, tutustuen paikallisoppaiden Mian ja Massimon johdolla italialaisen pizzerian ja jäätelöbaarin antimiin. Italiaan palaamme vielä varmasti, tuumasi saunaroadtrip joukko ikimuistoisen vierailun päätteeksi.

Ranska: Seuraavana aamuna saunakaravaani matkasi vielä täyteen ahdatummassa JEEPissä kohti Ranskan rannikkoa. Saunakärryn nyt jäädessä Italiaan, oli kärryssä säilytetyt tavarat ängetty auton perään. Ilman saunakärryä matka sujui joutuisammin ja uskalsimme kulkea Ranskaan vuoristoreitin kiemuraisia teitä.

Gorge du Verdon: Ranskassa tutustuimme upeisiin paikkoihin Gorge du Verdonin canyoniin ja Beziersin kylään. Gorge du Verdonilla canyonin vesi oli upean turkoosia ja vaellusreitiltä aukeni jylhät maisemat. Vaelluksen jälkeen pulahdimme kirkkaaseen canyonin veteen. Saunakärrylle olisi täälläkin käyttöä, sillä vesi tuntui kylmältä jopa suomalaisille saunakaravaanareille. Vaelluksen jälkeen ajoimme illaksi Beziersiin.

Beziers: Beziersissä yövyimme Samulin tuttavien loisto Bed and Breakfast paikassa” Chez amis”. Totta kai saunakaravaani ikävöi jo saunomista omien saunojen jäädessä matkasta. Onneksi ”Chez Amis- B&B paikassa oli upea suomalais/ruotsalaisen pariskunnan sauna, joka olikin kovassa käytössä saunaroadtrip retkeilijöiden saapuessa paikalle. Outi ja Magnus, Chez amis:n omistajat tarjosivat myös makunystyröitä hivelevän ruoka elämyksen. Vieläkin nousee vesikielelle kun mietin niitä ruokia.

Barcelona: Ranskasta lähdimme jo seuraavana päivänä, sillä halusimme viettää aikaa myös Barcelonan seudulla Samulin tuttavien Pekan ja Marian seurassa.  Pekka, tunnettuna Espanjan saunalegendana oli lämmittänyt saunan valmiiksi matkalaisille. Rummut soivat, tanssirytmit jylläsivät,  hyvä olut ja viini valtasivat #saunaroadtrip matkalaisten mielen.  Kiitos tuhannesti tälle upealle pariskunnalle vieraanvaraisuudesta. Pariskunta toivotti meille menestystä sauna businekselle Espanjan aurinkorannikolla sekä mukavaa treenileiriä Sierra Nevadassa.

Sierra Nevada: Sierra Nevadan hulppeisiin maisemiin saavuimme keskiviikkona 3.10, jossa vietimme 10 päivää leväten ja treenaten. Saunakaravaani oli matkannut jo 4600 kilometria.  Näistä vuoristomaisemista oli hyvä hakea inspiraatiota seuraaviin saunaprojekteihin Espanjan Aurinkorannikolla.

Fuengirola/ Malaga: Sierra Nevadan kylmistä, korkeista maisemista saavuimme Espanjan Aurinkorannikon Fuengirolan lämpöön. Saunaroadtrip vol 3 oli päättynyt autoilun suhteen.

Ei mennyt viikkoakaan, kun uusi minisauna lämpeni omalla terassilla Välimeren rannalla. Saunat ovat suomalaisille sydämen asia ja tunnekuohut valtaisia, kun keskustellaan ja tehdään saunaprojekteja. Innokkaita saunojia on siellä, missä on suomalaisia.

Huutokauppakeisari Espanjassa: Mielenkiintoinen ja avartava kokemus oli touhuta kuvausryhmän kanssa. Kovaa touhua oli Palsanmäkien tinkaukset, hienotunteisessa kaupankäynnissä kuitenkin pilke oli kaikilla silmäkulmassa. Keisus Extreme Saunas tiimin onneksi kauppoja käytiin kuumassa jalkapallon muotoisessa puusaunassa, joten helpolla ei Aki ja Heli myöskään päässyt. Prosenttimyyntiin päädyttiin ja minisauna (www.bestminisauna.com) löysi uuden kodin Fuengirolan keskustasta. Jalkapallosauna meni vuokralle koko talveksi, sillä myynti olisi ollut liian riskialtista huutokaupassa.

Saunaroadtrip ensikertalainen Sini muistelee mennyttä matkaa lämmöllä. Paikkoja, joita näimme, saunahetkiä, joita koimme ja ennen kaikkea ihmisiä, joita kohtasimme reissumme aikana. JEEPpi kesti yllättävän hyvin reissun ja odottelee jo seuraavaa saunakiertuettamme.