Hollannista Belgiaan

Ajoimme Saksasta Hollantiin iltasella ja saavuimme Haagiin yöllä. Olimme ottaneet yhteyttä paikalliseen surffauskouluun majoituksen järjestymisen toivossa. Koska saunaa ei ollut lupa pystyttää suoraan rannalle, opasti koulu meidät paikalliseen surfficampingiin lähistöllä. Fast Surf Dorp ottikin meidät avosylein vastaan. Vaikka tilaa ei ollut yhdistelmällemme silmämääräisesti ollenkaan, olivat leirinnän pitäjät niin innoissaan matkastamme, että piknikpöytiä alettiin siirtelemään ja tilaa tekemään ja lopulta saunamme seisoi leirinnän keskeisellä paikalla ja uteliaita katseita alkoi kiinnittyä karavaaniamme kohtaan.

Surffikoulun mukaan pariin päivään ei tulisi kunnollisia surffiaaltoja, joten otimme leiriytymisen varalta kolmeksi päiväksi, hieman ensimmäistä kertaa itsekin haluten hengähtää reissaamisen hektisyydestä. Samaan aikaan Haagissa oli Hollannin beachvolleyn mestaruuskisat, joten hienoja otteluita riitti katsottavaksi runsaasti. Rannalle oli pystytetty paljon beachvolley-kenttiä, joten kävimme myös näyttämässä suomalaista osaamista, kun menimme pelaamaan amsterdamilaisten naisten kanssa.

Vihdoin kolmantena päivänä aallot olivat tarpeeksi kovat surffaamiseen. Harmiksemme ne eivät kuitenkaan olleet kovin tasaiset, joten Oskarin ensimmäinen surffaamiskerta ei ollut helppo. Lajin hauskuus ja vapauden tunne silti yllätti erittäin positiivisesti. Toiveisiin jäi päästä aalloille myös myöhemmän reissun aikana. Pakkasimme tavaramme ja ajoimme Belgiaan.

Pysähdyimme ensimmäisenä “Pohjoisen Venetsiaan”, eli Bruggeen. Se oli kaunis kaupunki, josta löysimme turvallisen leiriytymispaikan keskellä asutusaluetta. Ajoimme Westendiin, josta löysimme kuin ihmeen kaupalla rantabaarin, jonka kohdalla oli myös surffaajia vedessä yllin kyllin. Monet heistä tulivatkin aaltojen jälkeen saunaan lämmittelemään. Baarin henkilökunta salli meidän jättää lain silmissä omalla vastuullamme saunan baarin eteen ja kävijöitä riitti koko illaksi. Seuraavana aamuna otimme suunnaksi Ranskan.