Espanjan aurinkorannikko ja Portugalin visiitti

Aurinko loisti kirkkaana ja lämpöisenä taivaalla, kun saavuimme Espanjaan. Oskari oli jo kyllästyksiin asti kuunnellut hehkutusta espanjalaisista tytöistä, nyt viimeinkin oltiin oikealla maaperällä. Nopeasti saatiinkin vastinetta ennakotiedoille ja nähtiin espanjalaisten tulinen luonne. Tätä ihanuutta ja rantaviivaa siis riittäisi seuraavat 1400km.

Ensimmäiset pari päivää vietimme Barcelonassa Pekan ja Marian vieraina, kuten olimme Ranskassa sopineet. Vieraanvaraisuuteen jo tottuneet matkalaiset olivat mielissään, tällä kertaa espanjalaisen kulttuurin, ruoan ja juoman merkeissä. Saunomistakaan ei unohduttu, kaksi puusaunaa samassa pihassa oli riittävästi. Barcelonan rannikko oli silmiä hivelevän kaunis, ja parhaiten sitä pääsee ihailemaan junalla, joka kulkee keskustan ja lähikylien väliä.

Tässä vaiheessa matkaamme liittyi intoa puhkuen parivaljakko Petri ja Niko. Pojat lensivät Barcelonaan, vuokrasivat auton ja päättivät turvata loppumatkamme sujuvuuden. Alkuperäinen suunnitelma oli, että pojat nukkuvat hotelleissa. Huomattuaan kuitenkin saunamatkailun ihanuuden, ei paljon hotellit enää kiinnostaneet, vaan teltat pystyyn saunan viereen. Jos ei karavaanimme tähän mennessä huomiota herättänyt, niin nyt se oli taattu: pakettiauto, sauna, henkilöauto, 2 telttaa ja 4 nuorta miestä.

Renkaat sauhuten jatkoimme reissuamme, 400km välein tankki täyteen ja hymyssä suin eteenpäin. Tuttuja kyliä tuli vastaan tuon tuostakin: Valencia, Alicante, Murcia, Almeria, Malaga. Espanjalaisia oli vaikea saada saunaan, mutta jokunen aina uskaltautui. Malagass tehtiin lehtijuttu, jossa meitä tituleerattiin ”suomalaisen saunan suurlähettiläiksi”. Isoja sanoja pienille miehille.

Kuulimme huhuja, että meille ”saunan suurlähettiläille” tärkeä pysäkki voisi olla Fuengirola. Niimpä otimme neuvosta vaarin ja parkkeerasimme Fugen rannalle. Tosiasia oli, että puolet ihmisistä puhui sujuvaa suomenkieltä. Kommentteja tuli laidasta laitaan: ”mikä järki on tulla saunalla tänne?”, ”te pojat olette keksineet sen, mitä poliitikkojen työryhmä yritti onnistumatta siinä. Esittelette suomalaista kulttuuria ruohonjuuritasolla.”

Lähdimme vielä matkan loppuvaiheessa tekemään reissun Portugaliin. Samuli kärsi pahasta flunssasta, joten visiitti jäi yhden yön mittaiseksi. Nikolla lähti lento Lissabonista, joten karautimme rajan yli, yövyimme majatalossa ja seuraavana aamuna matkustimme junalla Faroon. Päivä kului korttia pelaten, hyvistä ravintolaruoista nauttien, sekä maisemia katsellen. Niko lähti Lissaboniin, me muut matkamiehet palasimme takaisin Montegordoon ja ajelimme takaisin Espanjaan.

Loppusuora alkoi jo häämöttämään, 250km vielä ja olisimme päämäärässämme Cadizissa. Sevillan kadut kierrettiin ennen saapumista Cadiziin. Viimeiset 10km oli täynnä tunnetta, ajettiin meren päällä kulkevaa pengertä pitkin kohti keskustaa. Uskomatonta, mutta totta! Me tehtiin se! 6000km saunan kanssa läpi Euroopan. 250 saunojaa, 15 Kansallisuutta: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Hollanti, Belgia, Ranska, Portugali, Espanja, Italia, Marokko, Kiina, Brasilia, Meksiko

Ja tarina jatkuu..

Onnelliset reissaajat Cadizin rannalla.